در این مقاله قصد داریم تا نکاتی را پیرامون بهبود نام دامنه و URLها به شما ارائه کنیم، اما قبل از هر چیز توجه به این نکته بسیار مهم است که استفاده از ساختارها و ترفندهایی که در این مقاله به شما ارائه شده، برای تمامی صفحاتی که در ساخت سایت تولید میکنید لازم و ضروری نیست. اگر بتوانید از این ترفندها در صفحات خود بهره بگیرید، ممکن است صفحات شما بیشتر مورد توجه موتورهای جستجو قرار گیرند اما عدم استفاده از آنها به معنی نادیده گرفتن این صفحات توسط موتورهای جستجو نخواهد بود. گوگل و بینگ پیوسته الگوریتمهای خود را برای برطرف کردن چالشهای فنی جستجو بهبود میدهند، اما اگر بتوانید با استفاده از تکنیکهای سئو روند ارائهی نتایج به مخاطب را برای موتورهای جستجو آسانتر کنید، بیشتر مورد توجه این موتورها قرار خواهید گرفت.
1. تا حد امکان از یک دامنه و زیردامنه استفاده نمایید
شواهد بسیاری این فرضیه را اثبات میکند که ممکن است با انتقال یک محتوا از دامنهی اصلی به یک زیر دامنهی ثانویه، ترافیک آن صفحه تا حد زیادی از دست برود. استفاده از هر روشی که روند امتیازدهی موتورهای جستجو به یک دامنه را پیچیدهتر کند ممکن است روند انتقال اندیسهای کسب شده به دامنه را با مشکل روبرو نماید و رتبهی آن دامنه را کاهش دهد.
البته نمیتوان گفت که استفاده از چند دامنهی ناهمنام همواره به ضرر سایت خواهد بود و استفاده از یک دامنهی خاص تنها راه ممکن برای تولید محتوا و راه اندازی وبلاگ است. در صورتی که امکان استفاده از یک دامنه وجود نداشته باشد، استفاده از چند دامنه برای انتشار محتوا بهتر از عدم انتشار آنها است، اما اگر وبلاگ و محتوای شما با دامنهی اصلی تولید شوند، عملکرد بسیار بهتری در رتبهبندیها خواهند داشت.
2. هر چه URL شما برای کاربران خواناتر باشد، بهتر است
از آنجا که موتورهای جستجو نحوهی ارتباط مخاطب با وب سایت ها را رصد مینماید، هرچه ارتباط شما با مخاطب مطلوبتر باشد، ارتباط موتورهای جستجو نیز با شما مطلوبتر خواهد بود. خوانا بودن یک مقولهی ذهنی است اما هر چه ارتباط یک URL با محتوای درون صفحهی آن بیشتر باشد، مخاطب با دید بازتری روی آن کلیک مینماید و این موضوع میتواند نرخ بازگشت مخاطب از سایت شما را نیز کاهش دهد. کاهش این نرخ از دید موتورهای جستجو دور نمیماند و این فاکتور مثبت در ارتباط با مخاطب، باعث خواهد شد تا موتورهای جستجو لینک شما را لینکی محبوب از دیدگاه مخاطب قلمداد کرده و رتبهی آن را در نتایج جستجوها بهبود دهد.(سایت آرایشگاه زنانه را مورد بررسی قرار دهید)
3. استفاده از کلیدواژهها در URL ایدهی خوبی به نظر میرسد
استفاده از کلیدواژههای هدف در URL به چند دلیل میتواند مفید باشد:
اول اینکه کلیدواژهی موجود در URL به کسانی که آدرس شما را در ایمیلها، شبکههای اجتماعی و لینکها مشاهده میکنند کمک میکند تا دریابند در صفحات موجود در سایت شما با چه محتواهایی موتجه خواهند شد.
ثانیا بسیار اتفاق میافتد که URL از جایی کپی شده و در جای دیگر paste شود. در صورتی که در یک لینک از انکر تکست (anchor text) استفاده نشده باشد، URL نقش انکر تکست را ایفا مینماید (انکر تکست همچنان یکی از ورودیهای قدرتمند در الگوریتمهای رتبهبندی به شمار میآید).
از سوی دیگر کلیدواژههایی که در نتایج جستجو در URL ظاهر میشوند، یکی از مهمترین پارامترهای مورد نظر جستجوکنندگان برای انتخاب لینک مورد نظرشان به حساب میآیند.
4. اگر برای یک محتوا از چند URL استفاده میکنید، از تگ کانونیکال استفاده نمایید
استفاده از محتواهای مشابه، با توجه به الگوریتمهای کنونی، مجاز است و هیچ جریمهای برای آن در نظر گرفته نمیشود اما این کار باعث میشود تا امتیازهای رتبهبندی کسب شده توسط این محتواها، بین همهی آنها تقسیم شود و هیچ کدام از انها رتبهی خوبی نداشته باشند.
اگر در سایتتان محتواهای مشابه با URLهای متفاوت وجود دارد و در صورتی که نیازی به نمایش همهی آنها ندارید، یک محتوا را به عنوان محتوای اصلی انتخاب کنید و بقیهی محتواها را با استفاده از ریدایرکت 301 به محتوای اصلی ارجاع دهید. اما در صورتی که به هر دلیلی میخواهید تمامی محتواهای مشابه برای بازدیدکنندگان وب سایت در دسترس باشد، بهتر است از تگ کانونیکال استفاده کنید.
5. از پارامترهای دینامیک درURL استفاده نکنید
در صورتی که بیش از دو پارامتر در URL شما بصورت ناخوانا ظاهر میشود، بهتر است URL را بازنویسی نمایید و متنی خوانا و استاتیک تولید کنید. اکثر پلتفرمهای مدیریت محتوا (CMS) بطور هوشمند از پارامترهایی شبیه به"%" و "&" و ... استفاده نمیکنند و در صورتی که از این ابزارها در مدیریت سایت استفاده میکنید، کمتر با مشکل پارامترهای مزاحم مواجه میشوید.
6. استفاده از URLهای کوتاه بهتر است
URLهای در حدود 50 تا 60 کاراکتر، مناسب هستند اما اصلاح URLهای بالای 100 کاراکتر میتواند تعداد بازدیدهای صفحه را افزایش دهد. URLهای طولانی هیچ مشکلی برای موتورهای جستجو ایجاد نمیکنند، اما کاربران هنگام مواجه شدن با آنها نمیتوانند سریعا محتوای درون آن را حدس بزنند. از طرف دیگر URLهای بلند به طور کامل در نتایج جستجو به نمایش درنمیآیند و کپی کردن آنها نیز مشکل ساز است. هرچه URL کوتاه تر باشد راحتتر میتوان آن را در متن جاسازی نمود و در شبکههای اجتماعی، ایمیلها و توییتها از آن استفاده کرد.
7. URL را به شکلی بنویسید که با عنوان محتوای صفحه همخوانی داشته باشد
در صورتی که عنوان محتوای صفحه یک عنوان بسیار بلند است، توصیه نمیشود تمامی آن را در URL بگنجانید. در عوض میتوانید بخشهایی از عنوان که نشان دهندهی مفهوم آن است را در URL قرار دهید. برای مثال اگر عنوان صفحه "کلیهی نکاتی که باید برای بازاریابی محتوا در وبسایت، وبلاگ و شبکههای اجتماعی رعایت کنید" باشد، میتوانید آن را بصورت "نکاتی-در-مورد-بازاریابی- محتواwww.example.com/" در URL خود قرار دهید.
8. استفاده از کلمات رابط در URL ضروری نیست
اگر عنوان شما شامل کلمات رابط (مانند و، یا، اما، از و ...) است، در صورتی که احساس میکنید استفاده از آنها در URL میتواند URL را بسیار طولانی کند، میتوانید آنها را از URL حذف کنید. قضاوت در مورد اینکه استفاده از کلمات ربط تا چه حد به خوانا بودن URL کمک میکند و در عوض تا چه حد URL را طولانی میکند، کاملا به شما بستگی دارد، اما در صورتی که حذف این کلمات به مفهوم منتقل شده از طریق URL لطمه وارد میکند، بهتر است آنها را از URL حذف نکنید.
1. تا حد امکان از یک دامنه و زیردامنه استفاده نمایید
شواهد بسیاری این فرضیه را اثبات میکند که ممکن است با انتقال یک محتوا از دامنهی اصلی به یک زیر دامنهی ثانویه، ترافیک آن صفحه تا حد زیادی از دست برود. استفاده از هر روشی که روند امتیازدهی موتورهای جستجو به یک دامنه را پیچیدهتر کند ممکن است روند انتقال اندیسهای کسب شده به دامنه را با مشکل روبرو نماید و رتبهی آن دامنه را کاهش دهد.
البته نمیتوان گفت که استفاده از چند دامنهی ناهمنام همواره به ضرر سایت خواهد بود و استفاده از یک دامنهی خاص تنها راه ممکن برای تولید محتوا و راه اندازی وبلاگ است. در صورتی که امکان استفاده از یک دامنه وجود نداشته باشد، استفاده از چند دامنه برای انتشار محتوا بهتر از عدم انتشار آنها است، اما اگر وبلاگ و محتوای شما با دامنهی اصلی تولید شوند، عملکرد بسیار بهتری در رتبهبندیها خواهند داشت.
2. هر چه URL شما برای کاربران خواناتر باشد، بهتر است
از آنجا که موتورهای جستجو نحوهی ارتباط مخاطب با وب سایت ها را رصد مینماید، هرچه ارتباط شما با مخاطب مطلوبتر باشد، ارتباط موتورهای جستجو نیز با شما مطلوبتر خواهد بود. خوانا بودن یک مقولهی ذهنی است اما هر چه ارتباط یک URL با محتوای درون صفحهی آن بیشتر باشد، مخاطب با دید بازتری روی آن کلیک مینماید و این موضوع میتواند نرخ بازگشت مخاطب از سایت شما را نیز کاهش دهد. کاهش این نرخ از دید موتورهای جستجو دور نمیماند و این فاکتور مثبت در ارتباط با مخاطب، باعث خواهد شد تا موتورهای جستجو لینک شما را لینکی محبوب از دیدگاه مخاطب قلمداد کرده و رتبهی آن را در نتایج جستجوها بهبود دهد.(سایت آرایشگاه زنانه را مورد بررسی قرار دهید)
3. استفاده از کلیدواژهها در URL ایدهی خوبی به نظر میرسد
استفاده از کلیدواژههای هدف در URL به چند دلیل میتواند مفید باشد:
اول اینکه کلیدواژهی موجود در URL به کسانی که آدرس شما را در ایمیلها، شبکههای اجتماعی و لینکها مشاهده میکنند کمک میکند تا دریابند در صفحات موجود در سایت شما با چه محتواهایی موتجه خواهند شد.
ثانیا بسیار اتفاق میافتد که URL از جایی کپی شده و در جای دیگر paste شود. در صورتی که در یک لینک از انکر تکست (anchor text) استفاده نشده باشد، URL نقش انکر تکست را ایفا مینماید (انکر تکست همچنان یکی از ورودیهای قدرتمند در الگوریتمهای رتبهبندی به شمار میآید).
از سوی دیگر کلیدواژههایی که در نتایج جستجو در URL ظاهر میشوند، یکی از مهمترین پارامترهای مورد نظر جستجوکنندگان برای انتخاب لینک مورد نظرشان به حساب میآیند.
4. اگر برای یک محتوا از چند URL استفاده میکنید، از تگ کانونیکال استفاده نمایید
استفاده از محتواهای مشابه، با توجه به الگوریتمهای کنونی، مجاز است و هیچ جریمهای برای آن در نظر گرفته نمیشود اما این کار باعث میشود تا امتیازهای رتبهبندی کسب شده توسط این محتواها، بین همهی آنها تقسیم شود و هیچ کدام از انها رتبهی خوبی نداشته باشند.
اگر در سایتتان محتواهای مشابه با URLهای متفاوت وجود دارد و در صورتی که نیازی به نمایش همهی آنها ندارید، یک محتوا را به عنوان محتوای اصلی انتخاب کنید و بقیهی محتواها را با استفاده از ریدایرکت 301 به محتوای اصلی ارجاع دهید. اما در صورتی که به هر دلیلی میخواهید تمامی محتواهای مشابه برای بازدیدکنندگان وب سایت در دسترس باشد، بهتر است از تگ کانونیکال استفاده کنید.
5. از پارامترهای دینامیک درURL استفاده نکنید
در صورتی که بیش از دو پارامتر در URL شما بصورت ناخوانا ظاهر میشود، بهتر است URL را بازنویسی نمایید و متنی خوانا و استاتیک تولید کنید. اکثر پلتفرمهای مدیریت محتوا (CMS) بطور هوشمند از پارامترهایی شبیه به"%" و "&" و ... استفاده نمیکنند و در صورتی که از این ابزارها در مدیریت سایت استفاده میکنید، کمتر با مشکل پارامترهای مزاحم مواجه میشوید.
6. استفاده از URLهای کوتاه بهتر است
URLهای در حدود 50 تا 60 کاراکتر، مناسب هستند اما اصلاح URLهای بالای 100 کاراکتر میتواند تعداد بازدیدهای صفحه را افزایش دهد. URLهای طولانی هیچ مشکلی برای موتورهای جستجو ایجاد نمیکنند، اما کاربران هنگام مواجه شدن با آنها نمیتوانند سریعا محتوای درون آن را حدس بزنند. از طرف دیگر URLهای بلند به طور کامل در نتایج جستجو به نمایش درنمیآیند و کپی کردن آنها نیز مشکل ساز است. هرچه URL کوتاه تر باشد راحتتر میتوان آن را در متن جاسازی نمود و در شبکههای اجتماعی، ایمیلها و توییتها از آن استفاده کرد.
7. URL را به شکلی بنویسید که با عنوان محتوای صفحه همخوانی داشته باشد
در صورتی که عنوان محتوای صفحه یک عنوان بسیار بلند است، توصیه نمیشود تمامی آن را در URL بگنجانید. در عوض میتوانید بخشهایی از عنوان که نشان دهندهی مفهوم آن است را در URL قرار دهید. برای مثال اگر عنوان صفحه "کلیهی نکاتی که باید برای بازاریابی محتوا در وبسایت، وبلاگ و شبکههای اجتماعی رعایت کنید" باشد، میتوانید آن را بصورت "نکاتی-در-مورد-بازاریابی- محتواwww.example.com/" در URL خود قرار دهید.
8. استفاده از کلمات رابط در URL ضروری نیست
اگر عنوان شما شامل کلمات رابط (مانند و، یا، اما، از و ...) است، در صورتی که احساس میکنید استفاده از آنها در URL میتواند URL را بسیار طولانی کند، میتوانید آنها را از URL حذف کنید. قضاوت در مورد اینکه استفاده از کلمات ربط تا چه حد به خوانا بودن URL کمک میکند و در عوض تا چه حد URL را طولانی میکند، کاملا به شما بستگی دارد، اما در صورتی که حذف این کلمات به مفهوم منتقل شده از طریق URL لطمه وارد میکند، بهتر است آنها را از URL حذف نکنید.